Automatisch geleide voertuigen (AGV’s) worden steeds vaker gebruikt bij interne logistieke toepassingen om verschillende processen te digitaliseren, automatiseren en stroomlijnen. Voertuigen op batterijen vereisen energie-efficiënte aandrijvingen, die in een compacte ruimte ingebouwd kunnen worden. Ze moeten bovendien aan hoge eisen op het gebied van prestaties en dynamiek voldoen. Bij de ontwikkeling van geschikte aandrijfoplossingen voor dergelijke toepassingen verleggen de specialisten van Groschopp continu de grenzen van wat fysiek mogelijk is.
AGV’s kunnen binnen productie-, opslag- of logistieke processen goederen of materialen transporteren zonder menselijke tussenkomst. Ze worden immers gestuurd met behulp van intelligente netwerktechnologieën. “Bij het interne transport worden dergelijke voertuigen op batterijen voornamelijk ingezet om de efficiëntie te verhogen,” stelt Aleksandar Andric, verantwoordelijke van de R&D-afdeling elektronica bij Groschopp. De beschikbare inbouwruimte in dergelijke voertuigen is veelal beperkt en er worden hoge eisen gesteld op het vlak van dynamiek en prestaties. Dat brengt voor fabrikanten van servomotoren met laagspanning de nodige uitdagingen met zich mee. Andric gaat verder: “Het gebruik van batterijen doet ook het belang van energie-efficiëntie toenemen. Hoe langer een transportrobot in een productieomgeving kan functioneren zonder dat hij opgeladen moet worden, hoe beter.” Ze moeten ook uitgerust zijn met veiligheidsremmen, zodat de AGV’s betrouwbaar kunnen stoppen als er plots obstakels of mensen in de weg staan.