Groschopp beweegt mee in de energietransitie

Collega Steven Rommen heeft al in 2012 een grote stap gezet door zonnepanelen mee te laten draaien met de baan van de zon. Het doel hiervan was een groter rendement van de panelen door extra opbrengst. Immers wordt het gehele oppervlak van de zonnepanelen langer optimaal beschenen door de zon (op een zonnige dag).

Om dit te realiseren was een aandrijving nodig die de zonnepanelen liet meedraaien. Omdat de aandrijving zoveel mogelijk gevoed werd door de energie die de zonnepanelen opleveren is Steven op zoek gegaan naar een aandrijving die zelf zo weinig mogelijk energie verbruikte.

Enkele uitgangspunten waren:

  • Energie zuinig gedurende 24/7 het gehele jaar
  • Compact en krachtig
  • Bij voorkeur zelfremmend
  • Hoge kwaliteit en betrouwbaarheid omdat aandrijving in openlucht wordt blootgesteld aan weer en wind
  • Beveiliging bij “te harde wind uit verkeerde hoek”

De servomotor voldeed het best aan de gestelde eisen. Een servomotor neemt alleen dat vermogen op dat hij nodig heeft voor de gevraagde beweging (positionering). Conventionele motoren zijn hier minder voor geschikt. Het moge duidelijk zijn dat de meeropbrengst als gevolg van het meedraaien  met de zon ruim voldoende moet zijn om de aandrijving te voeden.

Omdat het een zelfremmend systeem betreft behoeft de motor niet continu volbelast te regelen (en dus minder verbruik).

De keus is gevallen op de Volksservo® motor. Dit betreft een Groschopp servomotor voorzien een Hall gever systeem. De Volksservo® werd voorzien van een Z14 reductor et een overbrengingsverhouding van 500:1.

Het bewegingsresultaat: De verdraaiingshoek van de panelen bedraagt slechts 14%. Vanaf de horizontale lijn een verdraaiing van -7% naar het westen en vervolgens 14% naar het oosten.

Het opbrengstresultaat: 25% meeropbrengst van het meedraaiend systeem.

In de “dagcurve” van de opbrengst is dit goed zichtbaar. In de vaste situatie is er meer sprake van een sinus-opbrengst. In de dynamische is er sprake van een trapezium opbrengst. Dat betekent een groter oppervlak onder de curve en dus een grotere opbrengst.

Nu, 9 jaar later, loopt de aandrijving nog steeds als een zonnetje zonder ooit in storing te zijn gegaan.  Kwaliteit en betrouwbaarheid hebben zich hiermee ruimschoots bewezen.  Uiteraard heeft de inwerking van licht en vocht wel zichtbare inwerkingen maar dat heeft meer het karakter van onderhoud.

Mocht u meer willen weten neemt u dan gerust contact op met Steven.

reductoren

motoren
EEPL 64EEPL 84N30N45N50N63N85VES30VES40ZKS30ZKS50X42NX43NX62NX63NX73NX74N211N411NAES70AES90
ISKH 80-60XXXXXXXX
ISLH 80-60XXXXXXXX
ISWH 80-60XXXXXXXX
ISKH 90-60XXXXXXXX
ISKH 100-80XXXXXXXXXX
ISLH 100-80XXXXXXXXXX
ISWH 100-80XXXXXXXXXX
ISKH 120-100XXXXXXXXXX
ISLH 120-100XXXXXXXXXX
ISWH 120-100XXXXXXXXXX
ISKH 135-100XXXXXX
ISLH 135-100XXXXX
ISWH 135-100XXXXX
63AXXXXXX
63BXXXXXX
71AXXWEGXXXXXXX
71BXXXXXXXXX
80AXXXXX
80BXXXXX
90SXXXXXXXX
90LXXXXXXXX
100LAXXXXX
ESK 48-60NRXXXX
ESK 65-60NRXXXXX
ESK 80-80NRXXXXXXXXX
EM070 SHXXXX
EM070 MHXXXX
EM070 LHXXXX
EM085 SHXX
EM085 MHXX
EM085 LHXX
EM100 SHXX
EM100 MHXX
EM100 LHXX
EM140 SHX
EM140 MHX
EM140 LHX
TypeKenmerkBouwvorm recht haaksType asMaximaal Koppel (Nm)Overbrengins verhoudingenDiameter uitgaande as (mm)
EEPL64-Iplanetairrechtvol/hol203 - 1016
EEPL64-IIplanetairrechtvol/hol4012 - 10016
EEPL84-Iplanetairrechtvol/hol503 - 1022
EEPL84-IIplanetairrechtvol/hol8012 - 10022
AES70-IplanetairrechtVol503 - 1016
AES70-IIplanetairrechtvol5015 - 10016
AES90-Iplanetairrechtvol1303 - 1022
AES90-IIplanetairrechtvol13015 - 10022
211Nplanetairrechtvol201,57 – 10,8614
411Nplanetairrechtvol381,57 – 10,8619
VES301-traps haakshol105 – 7515
N301-traps haakshol215 – 10014
ZKS302-trapshaakshol3020,7 – 69020
VES402-trapshaakshol406,75 – 8020
N452-trapshaakshol417 – 10018
ZKS502-trapshaakshol5030 – 600-
N502-trapshaakshol727 – 10025
N632-trapshaakshol1477 – 9425
N852-trapshaakshol3477 – 9635
X42Nkegelwielhaaksvol/hol1307,29 – 77,3625
X43Nkegelwielhaaksvol/hol13650,35 – 323,3725
X62Nkegelwielhaaksvol/hol4106,03 – 74,8135
X63Nkegelwielhaaksvol/hol41056,76 – 589,8535
X73Nkegelwielhaaksvol/hol6757,94 – 86,0935 / 40
X74Nkegelwielhaaksvol/hol67574,79 – 678,7935 / 40
TypeSpanning
(V)
Nominaal toerental
(rpm)
Nominaal koppel
(Nm)
Houd koppel
(Nm)
Piek koppel (Nm)Nominale stroom
(A)
Houd stroom
(A)
Piek stroom
(A)
Vermogen
(kW)
Gewicht
(kg)
ESK 48-60NR325 (Δ) / 560 (Y)30000.380.40.121.6
ESK 65-60NR325 (Δ) / 560 (Y)30001.111.160.353.9
ESK 80-80NR325 (Δ) / 560 (Y)30001.851.920.586.3
EM070 SH325 (Δ) / 560 (Y)30000.70.8560.470.655.50.223
EM070 MH325 (Δ) / 560 (Y)300011.4110.8519.60.313.7
EM070 LH325 (Δ) / 560 (Y)30001.351.85171.231.25130.424.4
EM085 SH325 (Δ) / 560 (Y)30001.31.691.127.57.50.414.8
EM085 MH325 (Δ) / 560 (Y)25001.92.6192.0112120.55.9
EM085 LH325 (Δ) / 560 (Y)25002.753.45292.916160.727.1
EM100 SH325 (Δ) / 560 (Y)25002.73.1172.3212120.716.5
EM100 MH325 (Δ) / 560 (Y)20003.74.8354.1518180.788.3
EM100 LH325 (Δ) / 560 (Y)20004.36.4535.9827270.910.1
EM140 SH325 (Δ) / 560 (Y)15006.27.83711.414140.975
EM140 MH325 (Δ) / 560 (Y)15008.913.17420.427271.429.3
EM140 LH325 (Δ) / 560 (Y)1500816.711129.339391.2623.2
vermogen
[W]
toerental
[rpm]
koppel
[Ncm]
stroom
[A]
ISKH 80-60651300 *480.32
ISLH 80-601501300 *
ISWH 80-602601300 *1951.4
ISKH 90-60i n   o n t w i k k e l i n g
ISKH 100-80i n   o n t w i k k e l i n g
ISLH 100-80i n   o n t w i k k e l i n g
ISWH 100-80i n   o n t w i k k e l i n g
ISKH 120-100i n   o n t w i k k e l i n g
ISLH 120-100i n   o n t w i k k e l i n g
ISWH 120-100i n   o n t w i k k e l i n g
ISKH 135-100i n   o n t w i k k e l i n g
ISLH 135-100i n   o n t w i k k e l i n g
ISWH 135-100i n   o n t w i k k e l i n g
63A12014400.80.57
63B18014401.190.62
71A25014401.660.64
71B37014402.450.64
80A55014603.60.67
80B75014604.910.67
90S110014607.20.7
90L150014609.810.7
100LA2200144014.60.79