Rotorswing

RotorSwing: revolutionaire uitvinding

Varen op zee en zeeziekte lijken onlosmakelijk met elkaar verbonden. Vooral bij een flinke golfslag is het voor de meeste mensen geen pretje aan boord van een schip. Daar is wat op gevonden: de RotorSwing. Deze Nederlandse vinding heeft inmiddels zijn weg wereldwijd gevonden.

Theo Koop is de uitvinder van de RotorSwing en houdt zich nog altijd bezig met het ontwikkelen en verbeteren van stabilisatiesystemen voor schepen. Revolutionair is zijn RotorSwing, een volledig elektrisch aangedreven slingerdemping systeem voor jachten tot 30 meter. Philip Erkens, production & servicemanager en rechterhand van Theo Koop ontvangt ons in het Limburgse Beek waar het zenuwcentrum van RotorSwing Marine BV is gevestigd.

Magnus-effect
“Theo heeft de RotorSwing beginjaren 80 van de vorige eeuw bedacht. De toenmalige stand der techniek maakte frequent onderhoud noodzakelijk en dat heeft ertoe geleid dat het project is stopgezet. De voortschrijdende techniek maakte het echter mogelijk om het project weer op te pakken. De RotorSwing is gebaseerd op het Magnus-effect: snel roterende cilinders, die afhankelijk van de draairichting, een op- of neerwaartse druk genereren en zo voor slingerdemping zorgen. De demping met de rotors is al optimaal bij een snelheid van drie tot vijf knopen en dat is het grote voordeel van dit systeem,” zo verklaart Philip het succes.

Uitklapbaar
De rotors van de RotorSwing zijn uitklapbaar. In ruststand staan de rotors langs de romp naar achteren gericht waardoor de weerstand bijna nihil is. Ze zijn op twee standen uitklapbaar, in de zogenoemde pijlstand en haaks op het schip. Het maakt niet uit of je de RotorSwing vooraan of achteraan de romp monteert, vanaf elke positie doen de rotors hun werk. Als de motor in de neutraal stand of stil wordt gezet, klappen de rotors automatisch in.

Succesverhaal
De RotorSwing wordt in het naburige Nuth bij Wetech BV geproduceerd. “Hier in Beek zijn we voornamelijk bezig met het ontwerpen, ontwikkelen en testen,” vervolgt Philip Erkens. Orders vanuit Florida en de Britse Maagdeneilanden liggen klaar voor uitvoering en verzending. “In de maritieme wereld gaat het succesverhaal van onze RotorSwing snel rond,” zegt Philip. “Vandaar dat we onlangs ook in Guernsey en Nieuw-Zeeland met een verkooporganisatie zijn gestart. Het product verkoopt zichzelf. Als wij geïnteresseerde klanten uitnodigen om op ons demoschip de werking van de RotorSwing in de praktijk mee te maken, zijn zij onmiddellijk overtuigd. Als we door een simpele druk op de knop de rotors inschakelen is het resultaat direct merkbaar. Het slingeren van het schip houdt vrijwel direct op.”

Denkkracht
Ook motorenfabriek Groschopp levert een belangrijke bijdrage aan het succes van de RotorSwing. “Door het principe van het stabilisatiesysteem – het draaien van de rotorbuis – heb je een dynamisch systeem nodig die het snel veranderen van de draairichting feilloos aankan,” zo doceert Philip. “Daardoor zijn we in contact gekomen met Groschopp. Zij leveren servomotoren. Ideaal voor ons, niet alleen vanwege de grote energiedichtheid en het hoge reactievermogen maar het zijn ook krachtige motoren. Precies wat we nodig hadden. Met Groschopp hebben we een standaard servomotor doorontwikkeld tot een geschikte motor voor de RotorSwing. Het was een uniek samenwerkingsproject. Je moet je voorstellen dat dit soort stabilisators nog niet bestond. Zij hebben er veel denkkracht en energie ingestoken. Zo is er een heel algoritme van software op losgelaten voor het aansturen van de rotors. Groschopp ging ook regelmatig met ons de zee op voor praktijktesten. Op deze manier is de motor steeds verfijnd tot onze gewenste specificaties.” Niets dan lof dus voor technici van Groschopp. Philip durft zelfs te beweren dat ze zich geen betere partner kunnen voorstellen. “Ze staan werkelijk altijd voor ons klaar, zelfs in de weekenden. Wij zijn uiterst blij met hun professionaliteit, ze weten waar ze het over hebben.”

Kleinschalig
Een belangrijke factor voor de succesvolle samenwerking is de betrekkelijke kleinschaligheid, zowel bij RotorSwing als bij Groschopp. “Je kent de mensen persoonlijk en dat werkt prettig. Wij willen best nog groeien op voorwaarde dat we altijd het persoonlijk contact kunnen blijven houden met de werfeigenaren en klanten die onze producten afnemen,” zo zegt Philip Erkens met overtuiging.

Nieuwe ontwikkelingen
Intussen zijn ze in Beek volop bezig met nieuwe ontwikkelingen. “Recent hebben we een zero speed stabilisator geïntroduceerd onder de nam RS140. Doordat de RS140 zijn eigen waterstroom creëert, is er geen snelheid van het water nodig. Dit is te danken aan het feit dat de buizen niet alleen naar buiten zwaaien wanneer het systeem is ingeschakeld, maar blijven slingeren. Met een relatieve watersnelheid die de buizen met ongeveer vijf knopen passeert, is het schip effectief te stabiliseren terwijl het voor anker ligt of op drift is. De ideale oplossing en vooral handig bij het verankeren op grote meren of kustgebieden. Daarnaast zijn we eveneens een RotorSwing aan het ontwikkelen die ook bij hogere snelheden optimaal functioneert. Kortom, we zijn nog lang niet uit-ontwikkeld,” zo besluit Philip.

Wie meer wil weten over de stabilisatoren van RotorSwing Marine BV kan contact opnemen met Philip Erkens, telefoon: (046) 423 42 06 of e-mail: philip.erkens@rotorswing.com

reductoren

motoren
EEPL 64EEPL 84N30N45N50N63N85VES30VES40ZKS30ZKS50X42NX43NX62NX63NX73NX74N211N411NAES70AES90
ISKH 80-60XXXXXXXX
ISLH 80-60XXXXXXXX
ISWH 80-60XXXXXXXX
ISKH 90-60XXXXXXXX
ISKH 100-80XXXXXXXXXX
ISLH 100-80XXXXXXXXXX
ISWH 100-80XXXXXXXXXX
ISKH 120-100XXXXXXXXXX
ISLH 120-100XXXXXXXXXX
ISWH 120-100XXXXXXXXXX
ISKH 135-100XXXXXX
ISLH 135-100XXXXX
ISWH 135-100XXXXX
63AXXXXXX
63BXXXXXX
71AXXWEGXXXXXXX
71BXXXXXXXXX
80AXXXXX
80BXXXXX
90SXXXXXXXX
90LXXXXXXXX
100LAXXXXX
ESK 48-60NRXXXX
ESK 65-60NRXXXXX
ESK 80-80NRXXXXXXXXX
EM070 SHXXXX
EM070 MHXXXX
EM070 LHXXXX
EM085 SHXX
EM085 MHXX
EM085 LHXX
EM100 SHXX
EM100 MHXX
EM100 LHXX
EM140 SHX
EM140 MHX
EM140 LHX
TypeKenmerkBouwvorm recht haaksType asMaximaal Koppel (Nm)Overbrengins verhoudingenDiameter uitgaande as (mm)
EEPL64-Iplanetairrechtvol/hol203 - 1016
EEPL64-IIplanetairrechtvol/hol4012 - 10016
EEPL84-Iplanetairrechtvol/hol503 - 1022
EEPL84-IIplanetairrechtvol/hol8012 - 10022
AES70-IplanetairrechtVol503 - 1016
AES70-IIplanetairrechtvol5015 - 10016
AES90-Iplanetairrechtvol1303 - 1022
AES90-IIplanetairrechtvol13015 - 10022
211Nplanetairrechtvol201,57 – 10,8614
411Nplanetairrechtvol381,57 – 10,8619
VES301-traps haakshol105 – 7515
N301-traps haakshol215 – 10014
ZKS302-trapshaakshol3020,7 – 69020
VES402-trapshaakshol406,75 – 8020
N452-trapshaakshol417 – 10018
ZKS502-trapshaakshol5030 – 600-
N502-trapshaakshol727 – 10025
N632-trapshaakshol1477 – 9425
N852-trapshaakshol3477 – 9635
X42Nkegelwielhaaksvol/hol1307,29 – 77,3625
X43Nkegelwielhaaksvol/hol13650,35 – 323,3725
X62Nkegelwielhaaksvol/hol4106,03 – 74,8135
X63Nkegelwielhaaksvol/hol41056,76 – 589,8535
X73Nkegelwielhaaksvol/hol6757,94 – 86,0935 / 40
X74Nkegelwielhaaksvol/hol67574,79 – 678,7935 / 40
TypeSpanning
(V)
Nominaal toerental
(rpm)
Nominaal koppel
(Nm)
Houd koppel
(Nm)
Piek koppel (Nm)Nominale stroom
(A)
Houd stroom
(A)
Piek stroom
(A)
Vermogen
(kW)
Gewicht
(kg)
ESK 48-60NR325 (Δ) / 560 (Y)30000.380.40.121.6
ESK 65-60NR325 (Δ) / 560 (Y)30001.111.160.353.9
ESK 80-80NR325 (Δ) / 560 (Y)30001.851.920.586.3
EM070 SH325 (Δ) / 560 (Y)30000.70.8560.470.655.50.223
EM070 MH325 (Δ) / 560 (Y)300011.4110.8519.60.313.7
EM070 LH325 (Δ) / 560 (Y)30001.351.85171.231.25130.424.4
EM085 SH325 (Δ) / 560 (Y)30001.31.691.127.57.50.414.8
EM085 MH325 (Δ) / 560 (Y)25001.92.6192.0112120.55.9
EM085 LH325 (Δ) / 560 (Y)25002.753.45292.916160.727.1
EM100 SH325 (Δ) / 560 (Y)25002.73.1172.3212120.716.5
EM100 MH325 (Δ) / 560 (Y)20003.74.8354.1518180.788.3
EM100 LH325 (Δ) / 560 (Y)20004.36.4535.9827270.910.1
EM140 SH325 (Δ) / 560 (Y)15006.27.83711.414140.975
EM140 MH325 (Δ) / 560 (Y)15008.913.17420.427271.429.3
EM140 LH325 (Δ) / 560 (Y)1500816.711129.339391.2623.2
vermogen
[W]
toerental
[rpm]
koppel
[Ncm]
stroom
[A]
ISKH 80-60651300 *480.32
ISLH 80-601501300 *
ISWH 80-602601300 *1951.4
ISKH 90-60i n   o n t w i k k e l i n g
ISKH 100-80i n   o n t w i k k e l i n g
ISLH 100-80i n   o n t w i k k e l i n g
ISWH 100-80i n   o n t w i k k e l i n g
ISKH 120-100i n   o n t w i k k e l i n g
ISLH 120-100i n   o n t w i k k e l i n g
ISWH 120-100i n   o n t w i k k e l i n g
ISKH 135-100i n   o n t w i k k e l i n g
ISLH 135-100i n   o n t w i k k e l i n g
ISWH 135-100i n   o n t w i k k e l i n g
63A12014400.80.57
63B18014401.190.62
71A25014401.660.64
71B37014402.450.64
80A55014603.60.67
80B75014604.910.67
90S110014607.20.7
90L150014609.810.7
100LA2200144014.60.79